Összesen közel ötezer márka fordul meg három hónap alatt az RTL Klub és a TV2 műsoraiban a Médiatanács által a témában elfogadott legújabb tanulmány szerint, amely 2013 első negyedévét vizsgálta. A legtöbb termékmegjelenítéssel az autós műsorok nézői találkoznak.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tavaly óta folyamatosan rögzíti és adatbázisba rendezi a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat, amelyhez a két legnagyobb kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 teljes műsorfolyamát elemzi. A 2013 első negyedévét vizsgáló jelentés, amely 4740 termékmegjelenítést regisztrált a vizsgált 782 óra alatt sugárzott 49 féle műsor 1396 adásában, több érdekes megállapítással szolgál.
Miben vezet az RTL Klub, ha termékmegjelenítésről van szó?
- Az RTL Klub vezet a termékmegjelenítések számában: kínálatukban 2676 termék fordult elő, ami 13 százalékkal több, mint a TV2-nél.
- A leggyakrabban megjelenő termék az RTL Klubon népszerűsített Fa márka volt 115 esettel, ami megelőzi a TV2 első helyezettjét, a 99 megjelenítést megrendelő Update márkát.
- A legtöbb márkát szerepeltető műsor címét az RTL Klub Autómánia című műsora érdemli, amelyben 474 termék mutatkozott meg, míg a TV2 legzsúfoltabb műsora az Aktív magazin volt 274 termékkel.
- A saját gyártású sorozatok között az RTL Klubon látható Éjjel-nappal Budapest tarol támogatott termékekkel: 46 adása során 333 termékmegjelenítést rögzítettek, míg a TV2 kereskedelmi támogatás szempontjából legnépszerűbb sorozatának az Én is karcsú vagyok bizonyult.
Miben vezet a TV2, ha termékmegjelenítésről van szó?
- A rivális napi szappanoperák közül a TV2-n vetített Jóban-rosszban vezet, de 62 adása során mindössze 4 termékmegjelenítéssel, miközben az RTL Klubon nézhető Barátok közt 2 műsoron belüli kereskedelmi üzenetet mutatott fel.
- A TV2 elárasztja nézőit a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívásokkal: műsorainak 87 százaléka elé kitette a figyelmeztetést. Az RTL Klub „csupán” műsorainak 79 százaléka előtt tett közzé felhívást.
- A TV2 a kiszámíthatóbb: a TV2 műsorainak „csak” 13 százaléka előtt tett közzé indokolatlanul termékmegjelenítésről szóló figyelmeztetést, míg az RTL Klub saját műsorainak 17 százalékában (tehát sokszor akkor is kiteszik a felhívást, ha a műsor szóban forgó adása valójában nem is tartalmaz kereskedelmi üzenetet).
- A TV2-ben többfajta műsorban találkozhatunk termékmegjelenítéssel, mint az RTL Klubon: az előbbiben 508 műsorszám, utóbbiban 437 műsorszám tartalmazott kereskedelmi üzenetet.
Aki a tanulmányt teljes terjedelmében elolvassa a Médiatanács honlapján, hasonló további marketingkommunikációs csemegékre bukkanhat.
Mi is az a termékmegjelenítés? A termékmegjelenítés olyan típus a kereskedelmi üzenetek között, ahol a termék vagy szolgáltatás, illetve a védjegy úgy szerepel egy műsorszámban, hogy az a cselekmény vagy a tartalom részét képezze, ugyanakkor azonban nem hív fel közvetlenül áru vagy szolgáltatás vásárlására. Nem befolyásolhatja a szerkesztői függetlenséget, nem torzíthatja a műsor indokolatlan hangsúllyal, a nézőket pedig előtte tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről. Tilos alkalmazni hír-, politikai, vallási tartalmú vagy nemzeti ünnepekről tudósító műsorokban, illetve 14 éven aluliaknak szóló műsorokban, és nem szabad ilyen módon dohányterméket, illetve csak orvosi rendelvényre kiadható gyógyszert népszerűsíteni.