„Mindig lesz jó tanár, akit érdemes megörökíteni”

2015.09.01. 14:13 :: Sajtoiroda

Milliókat érhet tanítványainak egy jó pedagógus a néhány nappal ezelőtt publikált hírek szerint, így valószínűleg a vs.hu-n Privát tanmenet címmel megtekinthető rövid videóportré-sorozat főszereplői is ugyanilyen értékesek diákjaiknak. Az új tanév beköszöntével a néző szuggesztív példákkal szembesülhet, amely nemcsak a tanórákon, és nemcsak a gyerekek, de a felnőttek számára is hasznos lehet: olyan témákat jár körbe a sorozat, mint például, hogy miként ébreszthető fel a kíváncsiság, hogyan terelhető a szabadságvágy, miképp erősíthető az együttműködés és mi módon fejleszthető az érveléstechnika, hogy jól boldoguljunk az életben. Szirmai Mártontól, a Médiatanács által támogatott online filmsorozat rendezőjétől megtudtuk, gyerekként ő melyik tanár órájára ült volna be szívesen, és hogy tervezi-e, hogy pályázatot nyújt be a sorozat folytatására a héten megnyíló idei médiatanácsos Neumann-pályázaton.

Az alkotóról dióhéjban

szirmai_marton_2015.JPG

Szirmai Márton filmrendezőt dokumentum- és kisjátékfilmjeiről ismerhetik a nézők. Bocs! (2014) című kisfilmje a Médiatanács idei Mecenatúra-díjátadójának Huszárik-kategóriában a 3. díjat hozta el. A Grimm Café (2013) című filmmel az animáció világába is kirándulást tett,.a Szalontüdő (2006) című alkotása pedig mintegy száz nemzetközi fesztiválon vett részt. Készített fikciós sorozatot az HBO-nak, forgatott az A38 hajó koncertsorozatairól a Duna Televíziónak, és számos közoktatási témát dolgozott fel a közszolgálati televíziócsatornákon (Alternatív Pedagógiák, Osztály, vigyázz!, Becsöngettek, módszertani filmek közel 50 iskolában).

– Miért kezdett bele a jó tanárokról szóló portrésorozatba?

– Egyrészről egy felismerés miatt, hiszen már 10-15 éve sokat forgatok iskolákban, és fokozatosan rájöttem, hogyan „rontottak el” engem az általános iskolában – azaz, hogy a képességek és készségek bámulatosan fejleszthetőek és vice versa. Másrészről felnőttként olyan jó gyakorlatokkal találkoztam, amiket ildomos közkinccsé tenni. Filmesként az is izgat, hogyan lehet dokumentarista hangvétellel, egy tanító személyiségén keresztül beszélni egy szemléletről, a vívódásait is bemutatva, mert talán így a leghitelesebb. Érzem az igényt a pedagógusok felől is arra, hogy használható szakmai inspirációt találjanak. A televíziókban és a neten alig van ilyen jellegű médiatartalom.

– Melyik módszer áll önhöz a legközelebb, melyiket próbálta volna ki legszívesebben gyerekként, ha módja lett volna rá?

Nagyon szimpatikus Komaság Margó, őt korábbról ismertem is. Nem egy konkrét módszertant használ, hanem a személyiségével, a szemléletmódjával vált ki igazán hatást. Azzal együtt, hogy a filmben is elhangzik, őt épp az motiválja, hogy felelősség és kockázatvállalás van a tanításban, tehát sokat hibázhat, és rengeteget tanul közben ő maga is. Szerintem bármi, amit csinál hétfőtől péntekig, hiteles. Sokat tanultam tőle, pedig nem vagyok tanár. A műsor egyik vállalása is az, hogy ne csak a szakmához, a pedagógusokhoz szóljunk követésre érdemes módszereket bemutatva, hanem bárkihez, akinek van épp egy problémája, amit nem tud megoldani. Talán éppen az egyik etűdünk valamelyik mondata lesz az, amit hazavisz, vagy ami elgondolkodtatja.

Privát Tanmenet | 1. rész | Komaság Margit | VS.hu

– Hogyan választotta ki a négy rész főszereplőit?

– Margó adott volt, vele mindenképpen szerettem volna forgatni. A Gyermekek Házát mint iskolát Pesthidegkúton szintén ismertem, de hogy onnan melyik tanár legyen, később döntöttük el. A másik két helyet közoktatási szakértők ajánlották. Sajnos az elnyert költségvetési keret nem nagyon tette lehetővé, hogy sokat kutassunk, eléggé biztosra kellett menni, kit-mit akarunk felvenni. Voltunk azért terepmunkán, és több szereplőt vettünk fel, mint amennyi portré végül elkészült, de a forgatási szabadságunk nem volt túl nagy az alacsony büdzsé miatt.

– Mennyire volt nehéz „beépülni” az órákra?

– A tanárok könnyen kötélnek álltak, és az iskolavezetés részéről is mindenhol jó szándékot tapasztaltam, inkább az volt a kérdés egy-egy helyen, hogy adhatnak-e egyáltalán engedélyt a forgatásra a mostani központosított világban. A gyerekek pedig a kamerák előtt sokkal jobbak, mint a felnőttek, az első 5-10 perc ismerkedés után már nem feszengtek, és inkább egymásra figyeltek, mintsem a forgatásra. Ebben persze sokat segített, hogy egy jó, hiteles tanár óráján voltunk, aki valóban lekötötte a diákokat.

Privát Tanmenet | 2. rész | Kállai Zsuzsa | VS.hu

– Mi a véleménye a Médiatanács filmes pályázati rendszeréről?

– Általánosságban véve nincs vele bajom, érthető a pályázati folyamat, átlátható a rendszer, főleg az MMK-s időkhöz viszonyítva. Kéne még egy-két ember, aki jobban fogja a pályázók kezét. A honlap viszont elég áttekinthetetlen, nincsenek rajta elérhetőségek, illetve nem működő címre hivatkoznak linkek (tamogatas.mtva.hu), lehetne felhasználóbarátabb. Az ott dolgozó kollégák segítőkészsége azonban kompenzálja ezt, és a Neumann-pályázat kifejezetten gördülékeny volt.

– Tavasszal publikálták a videókat, milyen visszajelzések érkeztek?

– Mivel online felületen nézik a filmeket, elég ritka a tényleges visszacsatolás, de az, hogy a megtekintések száma összesen tízezer fölött van, mindenképpen jó hír. Tervezzük, hogy a vs.hu-n kívül szakportálok figyelmébe is ajánljuk a sorozatot, hogy még több nézőhöz eljusson. Közoktatási fórumokon viszont, ahol szóba kerül a film, mindig van 3-4 ember, akiről kiderül, hogy látta a portrékat, és jön a meglepődés, hogy jé, ti csináltátok ezeket a filmeket? És ismeretlentől is kaptunk már levelet, hogy tetszett a film, még több ilyet szeretne látni. Negatív visszajelzések nem érkeznek hozzánk, talán a téma nem annyira megosztó. Úgy tapasztaltam, hogy szakmai berkekben elég ismert lett a sorozat.

Privát Tanmenet | 3. rész | L. Ritók Nóra | VS.hu

– Miért épp a vs.hu-n láthatóak a filmek?

– Bevallom, először egy kisebb látogatottságú honlappal álltunk együttműködésben, és a pályázás során derült ki, hogy nagyobb olvasottságú portált kellene találnunk. A vs.hu-t a videóit látva kerestük meg, és örültem, hogy ott jelennek meg a Privát tanmenet részei is, mert valóban sokan olvassák, és a portál profiljából is kevésbé lóg ki, mintha a legnagyobb hírportálokon, az Indexen, Origón lenne látható, ahol a videók más hangvételűek, ott nagyobb a szenzációhajhászás a nézőszám feltornázásáért. Amikor az első részt átküldtem a vs-nek, csak minimális változtatást kértek, és igazuk is volt, és úgy láttam, hogy örömmel publikálták a részeket. Remélem, hogy gyümölcsöző lesz a továbbiakban is az együttműködésünk.

– Terveznek további részeket?

– Igen, szerencsére mindig van jó gyakorlat és szuggesztív személyiség, akit érdemes megörökíteni. Ha nyolcrészesre bővülhetne a sorozat, már elég jól el lehetne adni más online felületekre, akár televíziókba is, mint hiánypótló műfajt. Olvastam korábban egy Kollarik-interjúban, hogy a Médiatanács ősszel tervezi a Neumann-pályázat idei keretét megnyitni (a héten közzéteszik a pályázati felhívást – a szerk.), indulni fogunk a folytatás érdekében.

Privát Tanmenet | 4. rész | Lányi Kata | VS.hu

komment

Címkék: online film Médiatanács Magyar Média Mecenatúra Neumann János-pályázat Szirmai Márton

A Médiatanács blogról

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának blogja. A Médiatanács tagjai: Karas Monika elnök, Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László.

Weboldal a médiatörvényről

Ugrás a www.mediatorveny.hu-ra

Mecenatúra – Pályázati tükör

mecenatura_uj_310x222.jpg

A Médiatanács a Facebookon

  

Mecenatúra a Facebookon

                 

A Médiatanács YouTube-csatornája

Iratkozz fel YouTube-csatornámra
süti beállítások módosítása