Házicsoki-gyár, székely pálinka, Pista bá’ – hagyomány és modernség, Made in Erdély

2017.04.28. 09:31 :: Sajtoiroda

Májusban indul a Made in Erdély című online megtekinthető dokumentumfilmes portrésorozat második évada, amelynek elkészülését a Magyar Média Mecenatúra program Neumann János-pályázatán támogatta a Médiatanács. A filmekről, amely a különböző ötleteken, termékeken és vállalkozásokon keresztül egyszerre hozza közelebb Erdély hagyományait és modernségét, Novák Péter Sámuel rendezővel beszélgettünk.

Az alkotóról dióhéjban

nps.jpgNovák Péter Sámuel rendező, operatőr és vágó. 1996-ban Budapesten született és nőtt fel, de erdélyi gyökerekkel rendelkezik. 2015-től Kolozsváron tanul és dolgozik, jelenleg a Transindex.ro portál online videoriportere és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen folytatja tanulmányait filmművész, fotó, média szakon. Fiatal kora ellenére számos filmes projekt megvalósításában vett részt, mint például: Épületek XXI, Made in Erdély, Elkapni az angyalt, Csináljuk másképp!, Karafiáth Orsolya – él, Hullámvölgyek (Budapesti Fesztivál Zenekar pályázata Fődíj, Közönségdíj, Telenor-különdíj), Két székely.

– Hogyan értékelik a Made in Erdély első évadát, milyen visszajelzéseket kaptak? Milyen volt a fogadtatás az erdélyiek körében?

– A Made in Erdély első évadában olyan székelyföldi brandeket, márkákat mutattunk be, amelyek méltán váltak népszerűvé nemcsak a közvetlen környezetükben, illetve a régiójukban, hanem gyakran az országhatárokat átlépve, külföldön is. A nézőink nagyon szerették ezt a sorozatot, igazi sikernek örvendett, és nemcsak azért, mert olyan történeteket mutattunk be általuk, amelyre erdélyiként méltán lehetnek büszkék, hanem mert világszinten is elterjedőben az a trend, hogy az emberek próbálnak a helyi értékek felé fordulni, ezeket támogatni a multinacionális cégekkel szemben. Tudatos vásárlóként egyre inkább tisztában vannak vele: ezek a helyi termékek azáltal, hogy gyakran helyi alapanyagokból dolgoznak, lokális munkahelyeket teremtenek, egyúttal fontos társadalmi tényezőt is jelentenek. Ugyanakkor a filmek hozzájárultak ahhoz is, hogy a nézők megismerhessék a brandek mögött álló embert, a valódi személyes történeteket, amelyek sokak számára szerethetőbbé teszik a márkákat.

1_50.jpg

– Vannak adataik arról, hány emberhez juthatott el a sorozat első évada?

– Becsléseink szerint az első évad hat videója jelentős nézettséget gyűjtött össze a különböző online médiafelületeken. A Vs.hu-n és a Transindex.ro-n való megjelenés után összességében több mint 250 ezer emberhez jutott el a sorozat híre. A nézőktől érkező számtalan pozitív visszajelzés győzött meg minket arról, hogy a sorozatot érdemes folytatni, és ezt is tesszük, mert olyan kezdeményezésekről van szó, amelyek számot tarthatnak a nagyközönség érdeklődésére is.

– Honnan gyűjtötték a témához az ihletet és az ötleteket? Mennyire volt nehéz megtalálni a sorozatban bemutatott embereket, és mennyire volt nehéz rávenni őket a megszólalásra?

– Azzal voltunk nagy gondban, hogyan szelektáljunk a lehetséges jelöltek közül, mert nagyon sok olyan erdélyi terméket kutattunk fel, amely érdemes arra, hogy történetüket a nagyközönséggel is megismertessük. Próbáltunk úgy szelektálni, hogy valóban egyedi, innovatív ötletek álljanak mögöttük, vagy olyan kezdeményezések legyenek, amelyek kiemelkednek abban, hogy valódi minőséget képviselnek. Volt rá példa, hogy egy szereplő szerénységből kicsit nehezebben állt kötélnek, mivel nem volt hozzászokva a médiaszerepléshez, de mindenki nyitott volt, és örült a lehetőségnek.

2_1.JPG

– Hoz-e újdonságot a második évad? Lesz-e változás, vagy koncepciójában igazodik az elsőhöz?

– Mivel az első évad beváltotta a hozzá fűzött reményeinket, úgy döntöttünk, hogy ugyanazt a koncepciót visszük tovább, és követjük az eddigi elképzeléseket: ismét rövid riportfilmek készülnek, amelyben bemutatjuk a brandeket és ezek megálmodóit, megvalósítóit.

Az első évadban bemutattak többek között táskákkal, pelenkákkal, esküvői ruhákkal, fűszerekkel foglalkozó vállalkozásokat is. Milyen témák, termékek lesznek terítéken a másodikban?

– A második évadban bemutatjuk például a gyergyóremetei székelycsoki-gyárat, amelynek köszönhetően a település már nemcsak a nagy hidegről és a fakitermelésről híres, hanem az igazi székely házi csokiról, amely családi hagyományokat követve készül. Ismertetünk egy egyre közkedveltebb kabalafigurát, Pista bá’-t, amely mára népszerű ajándéktárgy lett az erdélyi vásárokban, és sikeresen veszi fel a versenyt a reklámmal megtámogatott Hello Kittyvel szemben is. Bemutatunk majd egy igazi székely pálinkát is, amelynek készítői sikeresen cáfolták a közvélekedést, miszerint nem lehet jó minőségű pálinkát készíteni. De igazoljuk azt is, hogy az erdélyi brandek nem csak a hagyományokról szólnak, mivel bepillantást engedünk egy olyan kolozsvári vállalkozásba, amely nemzetközi díjjakkal jutalmazott mobilalkalmazásokat készít. Szó lesz egy keresztúri tejgyárról, amely egyedi módon, a székely gazdák összefogásával jött létre, és megismertetünk a nézőkkel egy hagyományos ízeiről híres, 300 éves múlttal rendelkező hentesüzletláncot is.

– Az eddig forgatottak közül kinek a története áll különösen közel a szívükhöz? 

– Minden forgatáson jó volt a hangulat, de különösen szerettük a csíkszéki Karcfalván dolgozó Macalik Ernő nyugdíjas biológus, tanár történetét, akinek tea- és fűszerkeverékei nagyon sok konyhában helyet kaptak már Erdély-szerte. Ugyanakkor nagyon sokan keresik fel tanácsaiért a „füvesembert”, aki nyilván nem a sikeres marketingnek, hanem a szájról szájra terjedő hírnévnek köszönhetően került be a köztudatba, így az országból mindenhonnan sereglenek hozzá gyógyteákért, fűszerekért. De nagyon szerettük a Trezy mosható pelenka történetét is, amely az ötletgazda ökológus anyuka lelkesedésnek és kitartásának köszönhetően népszerűsíti a környezettudatos gyermekápolást.

– Mikortól lesz látható az első rész a második évadból? Milyen gyakorisággal jelenik meg a hat rész?

– Májusban kezdjük el a filmek közzétételét, hetente-kéthetente jelennének meg az újabb részek. Remélem, ezúttal is sikerül az olvasók érdeklődését annyira felcsigázni, hogy hétről hétre kíváncsian várják a következő részeket.

Mi a véleményük a Magyar Média Mecenatúra program pályázati rendszeréről?

– Nagyon jó lehetőségnek tartom arra, hogy a fiatal, pályakezdő rendezők is teret kapjanak, megvalósíthassák elképeléseiket, és színvonalas, közszolgálati tartalmú filmek készülhessenek. Az pedig, hogy a határon túli szervezetek számára is nyitott a pályázási lehetőség, egy külön pozitívum, mert az itteni magyar alkotóknak még kevesebb a lehetőségük a bemutatkozásra.

A Made in Erdély első évadának részei itt megtekinthetőek! A második évad részei elsőként a karpatpress.hu-n lesznek elérhetők.

komment

Címkék: dokumentumfilm Médiatanács Magyar Média Mecenatúra Neumann János-pályázat Novák Péter Sámuel

A Médiatanács blogról

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának blogja. A Médiatanács tagjai: Karas Monika elnök, Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László.

Weboldal a médiatörvényről

Ugrás a www.mediatorveny.hu-ra

Mecenatúra – Pályázati tükör

mecenatura_uj_310x222.jpg

A Médiatanács a Facebookon

  

Mecenatúra a Facebookon

                 

A Médiatanács YouTube-csatornája

Iratkozz fel YouTube-csatornámra
süti beállítások módosítása