Két hónapja már felvetettük a sokakat zavaró reklámhangerő témáját blogunkon. Akkor meg is kérdeztük, hogy olvasóink szerint halkabbak lettek-e tv reklámok az új törvény bevezetés óta. A feltett kérdésre több mint kilencszázan válaszoltak és legtöbbjük úgy vélte, hogy nincs változás.
Ez mi is így gondoljuk – és a Médiatanács is erre jutott. Ezért a testület első lépésként konzultációt kezdeményez az érintett szolgáltatókkal. A cél együttműködéssel elérni azt, hogy eltűnjenek az üvöltő reklámok és szpotok. Ha a „türelmi idő” lejárt, és még mindig nem tapasztalható javulás, akkor jöhetnek a szankciók. Addig is a Médiatanács nyilvánosságra hozza az eddig kiszűrt, vélelmezett jogsértéseket, és mindezt látványos módon, a műsorfolyamból kivágott videókkal együtt teszi közzé.
A magyar fejlesztésű, Humanoid névre hallgató szoftver az RTL Klub, a TV2, az MTV1, MTV2 és a Duna TV csatornáin vizsgálja január óta a műsorjelek hangosságát, illetve a kritikus hangerőugrásokat.
A „Humanoid” fejlesztése 2010 decemberében fejeződött be, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban.
A mérést végző szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, és a hangosabb részeket a táblázatokban megjelöli.
A program azt is lehetővé teszi, hogy az „ugrásokról” teljes bizonyossággal megállapítsák, hogy azok reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez kapcsolhatóak-e.
A Médiatanács itt is az együttműködésre helyezi a hangsúlyt, ezért konzultáción vitatná meg a mérésekre vonatkozó gyakorlatot, a jogszabály vonatkozó passzusait, valamint az eredmények értékelésének várható gyakorlatát a szolgáltatókkal. Úgy gondoljuk, hogy ez a hozzáállás hatékonyabb, és gyorsabban eredményre vezethet.
Ha azonban a türelmi idő után is tapasztalhatóak a jogsértések, és az adott reklám a megengedettnél hangosabb, akkor a Médiatanács várhatóan ősztől már szankciókkal is sújthatja a médiaszolgáltatót.