Internet Hotline – összhangban Európával a digitális közbizalomért

2011.11.22. 08:36 :: médiatanács

 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2011. szeptember 22-én indította el Internet Hotline elnevezésű szolgáltatatását a társadalmi felelősségvállalás jegyében. A szolgáltatás a http://www.internethotline.hu honlapon üzemel, itt jelenthetők a világhálón található jogellenes vagy a kiskorúak számára káros tartalmak. Bejelentést kilenc kategóriában tehetünk: pedofil tartalmak; a hozzájárulás nélkül sértő módon közzétett fotók, videók; a zaklatás; a rasszista, idegengyűlöletre uszító tartalom; az erőszakos tartalom; kábítószer fogyasztására csábítás; terrorcselekményre buzdítás; számítógépes vírusok, kémprogramok népszerűsítése és az olyan egyéb tartalmak, amelyek károsak lehetnek a kiskorúak számára.

 

 

Az NMHH kezdeményezése egy európai, sőt világtendenciába illeszkedik: az interneten lévő jogellenes, illetve kiskorúak számára káros tartalmak bejelentésére szolgáló bejelentő felületek, szolgálatok működtetése bevett gyakorlat, minden jogállamban van ilyen szolgáltatás.  Ilyen bejelentőfelületek működnek többek között Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Ausztráliában is. A téma nagyon aktuális az Európai Unióban is: várható, hogy uniós szinten követelménnyé is fogják tenni az ilyen bejelentési szolgáltatások kötelezővé tételét, illetve továbbfejlesztését. Az európai digitális menetrend is arra kérte fel a tagállamokat, hogy 2013-ra a sértő vagy káros tartalom bejelentésére szolgáló forróvonalakat teljes körűen valósítsák meg.


És most szóljunk egy pár szót arról, hogyan is működik az Internet Hotline. Amint beérkezik egy bejelentés, az Internet Hotline felszólítja a vélhetően jogellenes tartalmat közreadó honlap szerkesztőjét vagy a tartalmat  tároló szerver üzemeltetőjét, hogy távolítsa el a kifogásolt részt. A törlést a szervertulajdonos (közvetítő szolgáltató) a közte és a tartalom feltöltője közt létrejött szerződés alapján teszi meg: ezekben a szerződésekben szerepel, hogy a szerveren csak olyan anyagot, honlapot lehet elhelyezni, amelyeknek  nem része jogellenes tartalom. Külföldi szerveren lévő tartalom esetén ugyanezt az eljárást követjük, ezenfelül tájékoztatjuk még az adott országban működő hotline-t is. Ha a jogsértő tartalom bűncselekményt vagy annak előkészületét is megvalósíthatja, akkor a rendőrséget is értesítjük.


Fontos tisztázni azt is, hogy milyen bejelentéseket nem tud vizsgálni az Internet Hotline. A hotline nem foglalkozik az úgynevezett médiatartalmakkal. Médiatartalmak alatt elsősorban a sajtótermékeket (például internetes újságok), illetve az (interneten is elérhető) televízió-, rádióadást értjük. Ezekkel azért nem foglalkozik az Internet Hotline, hiszen az ezekkel kapcsolatos eljárásra az NMHH médiatanácsának van hatósági jogköre. Ennek kapcsán jutunk egy másik fontos kérdéshez: hatósági jogkör hiányában az Internet Hotline ugyanis kötelezni senkit nem tud a tartalom eltávolítására, azt csak kérni tudja. Más kérdés persze, hogy az eltávolítási kérésnek a szolgáltatók legtöbbször eleget tesznek, hiszen nekik sem érdekük, hogy jogellenes tartalom legyen az oldalukon, szerverükön.
Néhány szó a számokról: a szolgáltatás 2011. szeptember végi indulása óta november közepéig körülbelül 300 érdemi bejelentés érkezett, amelyek közül az Internet Hotline rövid idő alatt számos ügyet sikeresen meg is oldott tájékoztatással vagy a jogsértő anyagok levételének kezdeményezésével.


A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ezekről a fentebb részletezett eredményekről 2011. november 9-én tartott sajtótájékoztatót. A sajtótájékoztatót nagy médiafigyelem övezte, azt követően számos híradás, tudósítás jelent meg az Internet Hotline-ról. Volt olyan cikk, amelynek írója azt sérelmezte, hogy az általa álnéven bejelentett, minden értelmet nélkülöző beadványokra (a „beadványozó” többek között a google.com „betiltását” kérte) nem kapott választ. A cikket olvasva Örkény István „170-100” című egyperces novellája juthatott eszébe az embernek: a címben szereplő számon hívható különleges tudakozót, amely minden kérdésre tökéletes választ adott, végezetül az értelmetlen, abszurd kérdések, kérések tették tönkre…


Az Internet Hotline ezen értelmetlen, heccelődő beadványokkal nem, a valós problémát jelző kérésekkel viszont annál inkább foglalkozik – eredményesen. Örvendetes, hogy a forróvonal munkatársai által kért minden egyes tartalom-eltávolítási felhívásnak eleget tettek a szolgáltatók. Az NMHH munkatársai többek között eredményesen kérték egy öngyilkosságra buzdító, ahhoz segítséget nyújtó internetes oldal, valamint egy vérfertőző kapcsolatra buzdító internetes fórum eltávolítását is. A személyiségi jogok védelmében szintén hatékonyan lépett fel a hatóság, amikor hozzájárulás nélkül közzétett fotók eltávolítását kérte a jogosultak beadványa nyomán. 


Végezetül fontos tudni, hogy az Internet Hotline nem csodaszer az interneten elkövetett valamennyi jogtalanság ellen, ugyanakkor a feladatkörébe tartozó ügyekben hatékonyan tudja segíteni azokat, akiket valamilyen sérelem ért a világhálón.

komment

A Médiatanács blogról

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának blogja. A Médiatanács tagjai: Karas Monika elnök, Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László.

Weboldal a médiatörvényről

Ugrás a www.mediatorveny.hu-ra

Mecenatúra – Pályázati tükör

mecenatura_uj_310x222.jpg

A Médiatanács a Facebookon

  

Mecenatúra a Facebookon

                 

A Médiatanács YouTube-csatornája

Iratkozz fel YouTube-csatornámra
süti beállítások módosítása