„A kocsiban a hangerőt” – A reklámok hangerejének megítélése

2013.11.19. 15:26 :: Tanácsnok

Folytatódik a televíziós reklámokról szóló sorozatunk. Az eheti részben a sokszor emlegetett reklámhangerőről lesz szó.

Blogunkban is többször foglalkoztunk már a reklámhangerő kérdésével. Az új médiatörvény megjelenésig bevett gyakorlat volt, hogy a reklámblokkot a televíziók hangosabban sugározták, mint a körülötte lévő műsorrészeket. Ennek, nyilvánvaló előnye a reklámot sugárzó csatorna részéről, hogy a tévénézők a hangosabb műsorrészre jobban odafigyelnek. A hangosság változásai egy film hanganyagában a jelenetek közötti váltások során, dramaturgiailag indokolható helyzetekben természetesen hatnak, így semmiféle ellenérzést nem váltanak ki. Feltűnő és zavaró lehet azonban, ha a különböző, egymástól elkülönülő műsorszámok hangossága között lényeges eltérés van. Ezek ellen a világ különböző pontjain részben az önszabályozás eszközeivel, részben törvényi erővel igyekeznek fellépni.

A törvényalkotó Magyarországon is jogszabályban (2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról) rögzítette a hangos reklámok tilalmát: „A lineáris médiaszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám és a televíziós vásárlás közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.”

A műsorszórásban megjelenő médiumok hangosságának váratlan, zavaró változásai (hangerő-ugrásai) világszerte komoly panaszokat váltanak ki, és nincs ez másképpen hazánkban sem.

A Médiatanács „A magyarországi televíziós reklámokról, valamint a reklámozási technikáról alkotott fogyasztói véleményekről” című kutatása erre a kérdéskörre is kitér.

kerdes_hangosabbak_a_tv_reklamok_mint_mas_musorok_587x440.jpg

Az eredmények érdekes képet mutatnak: A magyar lakosság többsége, 69%-a úgy véli, hogy a televíziós reklámok hangosabbak, mint az egyéb műsorok. Ezt különösen a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a megyeszékhelyen élők, valamint a közép-dunántúliak érzékelik így. Mindössze 10% érzi azt, hogy a tévés reklámok nem hangosabbak, elsősorban a 8 osztállyal rendelkezők és a községekben élők. A megkérdezettek 16%-a nem tudott egyértelmű választ adni: szerintük néha hangosabbak a reklámok, néha nem. 4% úgy tapasztalja, hogy csak bizonyos csatornákon hangosabbak a televíziós reklámok. Utóbbi nagyobb arányban jellemző a középfokú végzettségűekre és a megyeszékhelyen élőkre.

A megkérdezettek döntő többsége tehát még mindig úgy „hallja”, hogy a reklámok hangosabban szólnak, mint a körülötte levő műsorrészek. A válaszadók 63%-a szerint pedig minden adón hangosabbak a reklámok.

A részletes adatokat az alábbi linkre kattintva, majd a 31. oldalra görgetve találja.

(A jövő héten folytatjuk.)

komment

Címkék: reklám reklámhangerő

A Médiatanács blogról

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának blogja. A Médiatanács tagjai: Karas Monika elnök, Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László.

Weboldal a médiatörvényről

Ugrás a www.mediatorveny.hu-ra

Mecenatúra – Pályázati tükör

mecenatura_uj_310x222.jpg

A Médiatanács a Facebookon

  

Mecenatúra a Facebookon

                 

A Médiatanács YouTube-csatornája

Iratkozz fel YouTube-csatornámra
süti beállítások módosítása