A magyar jelleget hangsúlyozó tévé- és rádióreklámok részaránya 3,8 százalékra nőtt a megelőző negyedévhez képest – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb tanulmányából, amely a 2012 harmadik negyedévében újonnan közzétett reklámszpotokat vizsgálta.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság negyedévente rendszeresen elemzi a tévékben, rádiókban újonnan, első alkalommal megjelentett reklámok jellemzőit. A legfrissebb, 2012 harmadik negyedévét vizsgáló jelentést legutóbbi ülésén fogadta el a Médiatanács.
A tanulmány nagy merítésű, részletes adatbázisra támaszkodik, hiszen a hatóság munkatársai 38 tévé- és rádiócsatornát felölelő vizsgálata 96 szempontot vesznek figyelembe. A szakemberek az alapadatokat a Nielsen közönségméréséből, illetve a Radiomonitor vállalkozás információiból bontják ki.
Lássunk tíz érdekességet a jelentésből:
- A vizsgált negyedévben 2072 új reklámszpotot adtak közre: 904 tévéset és 1168 rádiósat.
- A felnőtteknek szóló tévéreklámok között nagyobb mértékben használják az animációt (71%), mint a gyermekeket célzó hirdetésekben (55%).
- Egy elszánt és csatornákat váltogatni kész rádiózó akár 51 új reklámot is hallhatott egy nap alatt.
- Kevés a kifejezetten a gyerekeket célzó új tévéreklám, és még ez az arány is csökken: 2012. I-II-III. negyedéveiben rendre 2,7%, 1,4%, illetve 1,2%. Közel felük azonban egészségtelen terméket népszerűsít.
- A hazai termékek reklámmegjelenéseinek aránya folyamatosan nőtt: 2012. I-II-III. negyedéveiben rendre 3,3%, 3,5%, illetve 3,8%.
- Folytatódott a közszolgálati televíziók erősödése: 2012. I-II-III. negyedéveiben rendre 16,5%, 23,2%, illetve 23,8% (az RTL Klub és a TV2 eredményei 21-23% között mozogtak)
- Az új reklámok feltűnésére leginkább hétfő reggel 6 és 8 óra között számíthatunk.
- Ha garantált nyereményt ígérő friss reklámról szeretnénk értesülni, érdemesebb rádiózni, mint tévézni.
- Az új hirdetések 8%-ában jelent meg valamilyen közismert személy, leginkább Kabos Gyula vagy a Dumaszínház képviselői, de ha magyar termékről van szó, az arány már 40%.
- A háztartási cikkek tévészpotjainak mindössze 7,5%-a szól kifejezetten a nőkhöz.
Aki a teljes vizsgálati jelentésre kíváncsi, további érdekes összefüggésekre bukkanhat a Médiatanács honlapján közzétett anyagban.