A hétvégén – nem teljesen véletlenül – belenéztünk az RTL valóságshow-jának adásaiba. Felrémlett, hogy még a kezdetekkor a csatorna elkészített egy – kifejezetten a ValóVilágra – szabott etikai kódexet, amelyet egyébként elküldött a Médiatanácsnak is. Ebben vállalták például, hogy a „lehető legfelelősségteljesebb műsorszerkesztéssel” óvják a kiskorúakat az ártalmas tartalmaktól. Azért a tanács sem bízta a véletlenre a dolgot, és hogy a szokásos hatósági vizsgálatokon túlmutató módszerekkel is dokumentálni lehessen az esetleg felbukkanó káros tartalmakat létrehozta a ValóVilág Barométert.
A hétről hétre számszerűsítve is megjelenített, a kiskorúak számára aggályos tartalmi elemek mennyiségét elnézve a VV4 szerkesztőségében valahol elkallódhatott az etikai kódex.
Pedig jól lett volna ha kéznél van. Csak egy adat a VV Barométerből a december 27. és január 2. közötti héten az összefoglalókban átlagosan több mint 20 alkalommal mutattak dohányzó szereplőket a képernyőn. Több kutatás és tanulmány is azt támasztja alá, hogy a tévében látott példákat hajlamosak utánozni a fiatalok.
Egy 2008-as kutatásból például kiderül: a filmekben látható dohányzás már gyermekkorban befolyásolja, hogy később rágyújtanak-e a fiatalok. A felmérésen összesen 2200 9-12 év közötti gyermekkel töltettek ki kérdőíveket. Az összegzésből kiderül, hogy a filmekben látott viselkedésminták már gyermekkorban is jelentősen befolyásolhatják a fiatalokat. A végkövetkeztetés szerint a filmek a tizenévesek csaknem egyharmadánál „segítenek" kipróbálni a dohányzást.
Ne legyünk igazságtalanok és emlékezzünk meg a valóságshow pozitív kezdeményezéséről is, melynek eredményeként két villalakó leszokott a cigiről, és jutalmul ők lehetnek a csatorna dohányzásellenes kampányának reklámarcai.
Nos, a kérdés tehát: