Csupán 3,5 százalék, vagyis 66 megkeresés érkezett be az NMHH-hoz az állampolgároktól kifogásolt médiaszolgáltatások miatt az elmúlt három hónap közel kétezer hatósági ügye közül. Az intézkedést nem igénylő médiapanaszok száma is a kétharmadára esett vissza, az előző negyedévi 312-ről 216-ra. Ugyanakkor a digitális átállással kapcsolatos információkérések miatt hatszorosára ugrott az ügyfélszolgálat leterheltsége.
Különleges év derekán járnak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ügyfélszolgálatának munkatársai, hiszen jelenleg a befutó megkeresések 85 százaléka a digitális átállással kapcsolatos, miközben tavaly még egyetlen ilyen beadvány sem érkezett. A hatóság felkészült az érdeklődők rohamára, hiszen új csoportot állítottak fel a megnövekedett tájékoztatási igény nyomán, ami az elmúlt három hónapban közel 11 ezer megkeresést jelentett.
Ha viszont nem számítjuk a digitális átállásos információkéréseket, akkor azt látjuk, hogy 10 százalékkal csökkent az állampolgári kezdeményezésre indult hatósági ügyek száma: a tavalyi II. negyedév alatt bejövő 2071-ről a jelenlegi negyedévi 1874-re. Az idei előző negyedéves adat is magasabb ennél, akkor 2051 megkeresést regisztráltak.
A hatósági ügyek megoszlása az NMHH-nál 2011 IV. negyedévétől 2013 II. negyedévéig
Lássuk, milyen témák viszik a pálmát a panaszok között. A legtöbb beadvány a filmszakmai tevékenységgel összefüggésben érkezett, ebből 781 darab volt (tavaly óta ugyanis az NMHH-hoz tartozik a Nemzeti Filmiroda is). Egy év alatt a legnagyobb növekedést viszont a postai szolgáltatásokkal kapcsolatos megkeresések érték el 177 százalékos emelkedéssel, bár számuk így is csupán 48-ra változott a tavalyi 27-ről. A legnagyobb arányú csökkenés a spampanaszokban mutatkozott meg, ezeknek a száma épp a felére, 39-re esett vissza 78-ról.
Az idei II. negyedéven beérkezett 1874 darab állampolgári kezdeményezésre indított hatósági ügy téma szerinti megoszlása és százalékos változása az előző negyedévhez képest
Noha a média gyakran ad hírt arról, hogy kifogásolhatók a tévé- és rádióműsorok vagy az írott sajtóban megjelenő cikkek, viszonylag kevés néző, hallgató, olvasó tesz olyan konkrét panaszt az ügyfélszolgálaton, amely hatósági intézkedést igényelt. Az elmúlt három hónap közel kétezer ügye közül csupán 3,5 százalék, vagyis 66 megkeresés érkezett be az NMHH-hoz az állampolgároktól médiaszolgáltatások miatt, és 8,3 százalék, azaz 156 beadvány sajtótermékek miatt. A médiaszolgáltatásos panaszok száma a tavalyi adat kétharmadára apadt, míg a sajtótermékekkel kapcsolatos ügyek 16 százalékos csökkenést jelentenek 2012-höz képest.
Azoknak a média- és hírközlési panaszoknak a száma, amelyek nem igényeltek hatósági intézkedést, szintén csökkent az idei II. negyedévben az I. negyedévhez képest: 1539-ről 1100-ra, azaz 18 százalékkal. Ezen belül a médiapanaszok 312-ről – közel harmadával – 216-ra apadtak.
Az idei II. negyedéven beérkezett 216 darab médiapanasz téma szerinti százalékos megoszlása
A médiapanaszok legtöbbje, 35 százaléka a műsortartalmakra vonatkozott: kifogásolták a korhatárok megítélését, az ezzel kapcsolatos kötelező időzónák betartását. Felerősödött a jósműsorokkal, távgyógyítós adásokkal szembeni ellenérzés, többen említették a médiaszolgáltatók ügyfélszolgálatának hiányosságait és – főként a kereskedelmi televízióknál – a túl hangos tévéreklámokat is.
A két piacvezető kereskedelmi tévére érkezett a legtöbb médiapanasz, 57 darab. Az internetes médiaszolgáltatások miatt 19, az egyéb kereskedelmi tévék miatt 18 megkeresést regisztráltak. A közszolgálati televíziókat 13 beadványban kifogásolták, a rádiókra pedig összesen 8 panasz jött.
Az idei II. negyedéven beérkezett 216 darab médiapanasz szolgáltatók szerinti százalékos megoszlása