Folytatjuk a múlt héten elkezdett, a televíziós reklámokról szóló sorozatunkat. A mostani részben bemutatjuk, hogy mi, tévénézők miként vélekedünk a reklámokról.
A megkérdezettek reklámokkal kapcsolatos spontán attitűdje alapvetően nem túl kedvező: a pozitív megjegyzések aránya elenyésző a negatívakéhoz képest. Elsődlegesen minden ötödik megkérdezett túl soknak tartja a reklámokat, másodsorban pedig egyszerűen nem kedvelik őket, nem érdeklődnek azok iránt (19%). Körülbelül egytizedük (11%) szerint a reklámok hasznosak, vagy ahogy sokan fogalmaztak: a szükséges rossz kategóriájába tartoznak, hiszen a médiumok bevételük egy jelentős részét a reklámok révén nyerik. A reklámokkal kapcsolatos legjellemzőbb, ám elenyésző - mindössze 9%-os - pozitív vélemény szerint a hirdetések informatívak, azaz jó forrásként szolgálnak ahhoz, hogy megtudjunk valamit egy termékről vagy szolgáltatásról.
A megkérdezettek túlnyomó része úgy véli, hogy a reklámok nem annyira vagy egyáltalán nem fontosak (72%), míg 28% szerint valamilyen szinten fontosak. Mindössze 1% azok aránya, akik a reklámokat nagyon fontosnak tartják.
Érdekes eredmény, hogy a kutatási adatok szerint a nőkkel szemben a férfiak kevésbé tartják fontosnak a reklámokat. Hasonló mondható el az alacsonyabb iskolai végzettségűekről – a magasabban iskolázottakhoz képest ők nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget a reklámoknak.
Mindezek mellett szintén figyelemre méltó, hogy más megközelítésből úgy tűnik: a válaszadók egyrészt érdeklődnek a reklámok iránt, másrészt saját bevallásuk szerint figyelnek azokra és azok hatással is vannak rájuk. Mindemellett szórakoztatónak is tartják a reklámokat, és el is várják, hogy azok megnevettessék őket. Jóval kevésbé vélik úgy, hogy a reklámok manipulálnak, azaz hogy elsősorban az eladás növelése lenne a céljuk.
Az általunk megkérdezettek 68%-a szerint a korábbi helyzethez képest (két évvel ezelőttihez) sokkal több lett a reklám a televízióban. A válaszadók kicsivel több, mint egynegyede (26%) nem tapasztalt változást a reklámok számának tekintetében, míg 5%-a úgy érzi, hogy bár nem változott a reklámok mennyisége, azok többször szakítják meg a műsorokat.
A részletes adatokat az alábbi linken találja:
(A jövő héten folytatjuk.)